­čôĽ RECENZIA: Skvel├í Kniha o ┼żivote a smrti

Kniha o┬á┼żivote a┬ásmrti sleduje v┬áautobiografickom preveden├ş ┼żivotn├ę peripetie ┼ív├ędskeho lek├íra a┬áspisovate─ża Axela Muntheho.

Kniha vy┼íla prv├Żkr├ít e┼íte v┬ároku 1929, no a my si ju dnes m├┤┼żeme vychutna┼ą v┬áp├┤vabnom novom vydan├ş. Po─Źas medzivojnov├ęho obdobia sa podobne ako jej autor aj Kniha o┬á┼żivote a┬ásmrti (v orig. The Story of San Michele), te┼íila ve─żkej popularite. D├┤vod, pre─Źo tomu tak bolo je h├ídam o─Źividn├Ż u┼ż po prv├Żch stran├ích. Munthe n├ís berie na vzru┼íuj├║cu cestu svojho ┼żivota. Zav├ştame na ostrov Capri, do Laponska, Par├ş┼ża alebo do Neapola. Pozn├íme┬ámenej ─Źi viac v├Żzname osobnosti hist├│rie a ok├║sime n├ílady a┬áokolnosti danej doby a┬ámiesta. Navy┼íe, a┬áto je h├ídam na celej knihe to najp├┤vabnej┼íie, budeme svedkami Muntheho filozofie, citlivosti a rozj├şmania.

Kniha o┬á┼żivote a┬ásmrti nie je ├║plne autobiografick├í, ako by mohlo dan├ę ozna─Źenie ─Źloveka nab├ída┼ą. Munthe tu rozpr├íva so zvieratami, s┬áduchmi d├ívnoveku a┬ána z├íver dokonca d├íva hlas cel├ęmu anjelsk├ęmu s├║boru. To ale ni─Ź nemen├ş na tom, ┼że si kniha zachov├íva hlas skuto─Źnosti. Cel├Ż pr├şbeh sa za─Ź├şna na ostrove Capri, kde sa Munthe doslova zamiluje do oblasti, kde mal kedysi vilu cis├ír starovek├ęho R├şma Tiberius. Munthe sa rozhodne, ┼że toto miesto k├║pi a┬ána z├íkladoch starovek├Żch trosiek┬ávybuduje svoj nov├Ż domov San Michele. Munthe preto odch├ídza do hlavn├ęho mesta Franc├║zska, kde sa r├Żchlo infiltruje do najvy┼í┼íej par├ş┼żskej spolo─Źnosti, aby si zarobil dostatok pe┼łaz├ş na k├║pu svojho sna. Popri tom sa zoznamujeme s┬ájeho lek├írskou praxou, s┬áv├Żmyslami hypochondrov onej doby, alebo s┬áMuntheho nepochopen├şm nad ─żu─Ćmi, ktor├ş s├║ bezd├┤vodne ochotn├ş str├ívi┼ą v┬á─Źak├írni pokojne aj nieko─żko hod├şn. (Niektor├ę veci sa asi nemenia).

Nesk├┤r sa n├ílada rom├ínu st├í─Źa do r├┤znych, no nemenej zauj├şmav├Żch smerov. ─îas┼ą o┬áLaponsku je akoby z┬ápera Jacka Londona. ─îas┼ą z cholerou zmietan├ęho Neapola zasa z┬ádiela Thomasa Manna. Aj ke─Ć sk├┤r tematicky, ne┼ż form├ílne. Munthe v┬ásebe nezapiera lek├írske povolanie a┬ájeho z├ípisky s├║ tak pln├ę bolesti a┬ápredbe┼żn├Żch ├║mrt├ş. ┼Żivot je pod─ża o─Źak├ívan├ş ove─ża krehkej┼í├ş, ne┼ż je tomu dnes. Nie je preto ┼żiadnym prekvapen├şm, ke─Ć na┼íe postavy z├íhy zomieraj├║, no ich pr├şbeh pokra─Źuje ─Ćalej. Tak├Żmto pr├şpadom je aj smutn├Ż pr├şbeh chlapca menom John. ÔÇ×Som svedkom ─Ćal┼íieho neuverite─żn├ęho tajomstva ┼żivota? Alebo sa u┼ż ─Źin├ş majstrovsk├í ruka Smrti, ve─żkej soch├írky, pretv├íra a┬ázdokona─żuje ─Źrty tohto die┼ąa┼ąa, k├Żm mu zavrie vie─Źka?ÔÇť

Munthe sa prim├írne zam├Ż┼í─ża o┬á┼żivote a┬ásmrti, ako slovensk├Ż preklad diela nazna─Źuje, respekt├şve o┬áfilozofickej rovnov├íhe medzi oboma pr├şrodn├Żmi z├íkonmi. No nie je to to jedin├ę ─Źomu autor venuje svoju pozornos┼ą. P├ş┼íe o┬ál├íske ku zvierat├ím, p├ş┼íe o┬áumen├ş, o┬áliterat├║re, o┬áhudbe (zvl├í┼í┼ą s┬ál├ískou o┬áSchubertovi), kriticky o┬áhypn├│ze (zvl├í┼í┼ą s┬ápoh┼Ľdan├şm o Jean-Martin Charcotovi), o┬ápeniazoch, o┬ámor├ílke alebo o┬áceste ako ┼żi┼ą dobr├Ż ┼żivot. ÔÇ×Du┼ía potrebuje v├Ą─Ź┼í├ş priestor ako telo,ÔÇť p├ş┼íe Munthe o┬áveciach, o┬áve─żk├Żch domoch, o┬á─Źa─Źk├ích a┬ár├íroh├ích. Na druh├║ stranu sa Munthe netaj├ş ani svojim pomerne kr├ítkozrak├Żm n├ízorom oh─żadom postavenia a┬á├║lohy ┼żeny v┬áspolo─Źnosti. Jeho n├ízory na trest smrti taktie┼ż vzbudzuj├║ ist├ę ot├ízky.┬á

Kniha o┬á┼żivote a┬ásmrti ost├íva napriek p├ír ideov├Żm zav├íhaniam skvel├Żm ─Ź├ştan├şm. Posledn├í ┼ítvrtina knihy je povzn├í┼íaj├║cou sk├║senos┼ąou po v┼íetk├Żch smeroch a┬ápon├║ka ─Źitate─żovi ozaj o─Źistn├Ż z├í┼żitok. Munthe n├ídherne opisuje svet okolo seba. Pren├í┼ía n├ís v┬á─Źase a┬ápriestore a┬á─Źlovek m├í okam┼żite chu┼ą zanecha┼ą v┼íetko ladom a┬áuteka┼ą na Capri, priamo na vrch San Michele, kde dnes n├íjde n├ídhern├Ż v├Żsledok Muntheho pr├íce a┬ázanietenosti.