­čôĽ RECENZIA: Temn├ę Stopy stredoveku

Prizn├ím sa, ┼że prvotn├ę nazretie do knihy Stopy stredoveku vo mne vyvolalo men┼íie zdesenie. Cel├Ż text je vo forme rozhovoru, s┬á─Ź├şm som napriek do o─Ź├ş bij├║cemu podtitulu, ÔÇ×Rozhovory o┬á─żu─Ćoch temnej dobyÔÇť, ner├ítal.

Pravdepodobne ma vydesila e┼íte nie celkom d├ívna sk├║senos┼ą s┬áknihou Telo v 21. storo─Ź├ş, ktor├í je taktie┼ż p├şsan├í formou rozhovoru a┬ájej t├│n mi ÔÇô povedzme ÔÇô ve─żmi nesadol. Nakoniec v┼íak m├┤┼żem by┼ą viac ne┼ż spokojn├Ż, ┼że ma pri v├Żbere knihy, ako je Stopy stredoveku, zl├íkala jej t├ęma (a ve─żmi pekn├í ob├ílka), ne┼ż forma textu. Teraz u┼ż toti┼ż m├┤┼żem nap├şsa┼ą, ┼że by i┼ílo dozaista o┬áve─żk├║ ┼íkodu, ulakomi┼ą sa od ─Ź├ştania na z├íklade nie─Źoho tak povrchn├ęho. Preto┼że sta─Ź├ş p├ír ot├ízok a┬áp├ír odpoved├ş a┬ákniha svi┼ít├ş pod rukami ako sarac├ęnske ┼í├şpy v bitke pri Moh├í─Źi.

Slovensk├í histori─Źka a┬áarchiv├írka, Daniela Dvo┼Ö├íkov├í, n├ís ve─żmi detailn├Żm sp├┤sobom prevedie stredovek├Żm obdob├şm na┼íich dej├şn. Zv├Ą─Ź┼ía zostaneme v┬áUhorsku, ale na svoje si pr├şde aj porovn├ívanie so zahrani─Ź├şm v┬ázmysle dan├ęho obdobia. Ako ─Źitatelia z├şskame jedine─Źn├║ mo┼żnos┼ą nahliadnu┼ą do minulosti a┬áok├║si┼ą ka┼żdodenn├║ realitu stredovek├ęho ─Źloveka. To v┼íetko spozn├íme na z├íklade jednotliv├Żch kapitol nazvan├Żch napr├şklad ako Panovn├şci, Bojovn├şci, Duchovn├ş, Vzdelanci alebo ┼Żeny. Zozn├ímime sa nielen so v┼íeobecn├Żmi n├íladami v┬áspolo─Źnosti, normami alebo zvyklos┼ąami, ale spozn├íme aj celkom trivi├ílne, ka┼żdodenn├ę situ├ície, rozhodnutia alebo praktiky.

Z├ísluhu na tom maj├║ samozrejme aj Denisa Gura Dori─Źov├í a┬áTom├í┼í G├ílis, ktor├ş tieto ot├ízky pokladaj├║. Povedzme to tak, ┼że niekedy sa dvojica neboj├ş p├Żta┼ą trochu ve┼ítecky, respekt├şve ve─żmi ka┼żdodenne, no t├íto skuto─Źnos┼ą m├┤┼że ─Źasto klama┼ą. D├┤kazom nech s├║ odpovede respondentky, ktorej arch├şvny v├Żskum prin├í┼ía pre laick├║ verejnos┼ą ne─Źakan├ę zistenia, ─Źi domnienky. Vieme poveda┼ą, ak├Ż mali ─żudia jed├ílni─Źek v┬ár├ímci ich spolo─Źensk├ęho postavenia, ich hygienick├ę n├ívyky, vzdel├ívacie a┬áv├Żchovne praktiky, v├Żznam cirkevn├Żch desiatkov, celkov├Ż soci├ílny v├Żznam cirkvi, majetn├şcke pomery, dom├íce pr├íce, ale aj bizarn├ę praktiky, ako je napr├şklad vr├ítenie panenstva alebo natieranie det├ş hor├║cim lajnom mladej kravy.

T├Żm najzauj├şmavej┼í├şm je dozaista neust├íle povedomie o┬átom, ┼że nav┼ítevujeme svet o─Źami stredovek├ęho ─Źloveka,┬á─Ź├şm sa akoby st├íle sna┼ż├şme pochopi┼ą jeho sp├┤sob uva┼żovania a┬ákonania, ktor├ę by sme dnes z┬ámor├ílneho h─żadiska dozaista ods├║dili. Nejedn├í sa pritom iba o┬ávra┼żdenie nevercov v┬ákrvav├Żch bitk├ích, ale napr├şklad aj dom├íceho n├ísilia na ┼żen├ích alebo pozit├şvne vn├şmanie utrpenia napr├şklad pri mu─Źen├ş. So v┼íetk├Żm samozrejme s├║vis├ş neod┼íkriepite─żn├í pr├ştomnos┼ą kres┼ąanstva v┬ástredovekej spolo─Źnosti.

Stopy stredoveku samozrejme potvrdia, ┼że dan├í doba nebola jednoduch├í a┬áka┼żd├Ż znal├Ż by ju asi len ┼ąa┼żko menil za s├║─Źasnos┼ą. Na druh├║ stranu, kniha priv├ídza do popredia aj to dobr├ę, ─Źo n├ím stredovek priniesol a┬á─Źo sa vo v┼íeobecnosti s┬ádan├Żm obdob├şm pr├şli┼í nesp├íja. Dnes je slovo stredovek pou┼ż├şvan├ę sk├┤r pejorat├şvne, ako synonymum zaostalosti a┬áutrpenia, ─Źo sama Dvo┼Ö├íkov├í v┬á├║vode knihy spom├şna. Ale skuto─Źnos┼ą, ┼że stredovek polo┼żil z├íklady dne┼ínej spolo─Źnosti ┼íir┼íej verejnosti sk├┤r unik├í. ÔÇ×V stredoveku vznikol ┼ít├ít, mesto, n├írod, univerzity alebo aj banky so svojimi n├ístrojmi ako p├┤┼żi─Źky ─Źi hypot├ęky,ÔÇť zd├┤raz┼łuje Dvo┼Ö├íkov├í. Okrem in├ęho n├ím stredovek priniesol mlynsk├ę koleso, knihy, vidli─Źku, bielize┼ł, gomb├şky, okuliare, nark├│zu, f├║rik a┬ámnoho ─Ćal┼íieho. Odvr├ítenou str├ínkou je aj my┼ílienka, ┼że to bol pr├íve stredovek, ktor├Ż stvoril nacionalizmus.

Okrem toho, ┼że sa v┬áh─║bke zozn├ímime so stredovekom, spozn├íme aj pr├ícu historika. V┬áz├ívere knihy zist├şme, ak├ę zlo┼żit├ę prostredie mali historick├ş b├ídatelia za komunizmu. Ak├ę m├Żty vznikali napr├şklad oh─żadom husitov, a to v┼íetko v┬áz├ívislosti od ideov├Żch my┼ílienok socialistickej garnit├║ry. Kniha n├ím skr├ítka pribl├ş┼żi ucelen├Ż obraz, ako ch├ípa┼ą stredovek, a┬áako po ┼łom p├ítra┼ą. Okrem toho m├í kniha ten jedine─Źn├Ż akademick├Ż ┼ít├Żl uva┼żovania nad faktami, ktor├ęho ved─żaj┼í├şm produktom je myslie┼ą kriticky. A┬áto je pre dne┼ín├║ dobu niektor├Żch absurdn├Żch tvrden├ş, typick├Żch sk├┤r pre ten stredovek, ve─żmi pozit├şvna spr├íva.