📕 RECENZIA: Malé a veľké Karpaty!

Večné romantické predstavy o prepojení prírody a poézie ožívajú vo vizuálne veľmi atraktívnej knihe Jána Púčeka, s názvom Karpaty!.

O túto atraktívnosť sa okrem iných postarala veľkou mierou aj Kristína Mičová, ktorej obrazová príloha krásne dotvára celkový umelecký dojem z diela. Knihu by sme mohli pokojne zobrať ako básnickú zbierku v prozaickom kabáte o jednom špecifickom pohorí na západe Slovenska.

To je oporná konštrukcia. Jadro celého rozmanitého obrazu jedinca uprostred danej krajiny. Ale Karpaty! sú ešte oveľa viac. Kniha výborným, štylistickým spôsobom, približuje čitateľovi miesto v jeho kultúrnej rozmanitosti. Ján Púček nám okrem iného poodhaľuje skryté tiene historických bytostí, nielen tých známych a slávnych (niekomu viac, niekomu menej), ale navyše aj tých bezmenných a stratených v oceánoch času.

Dobrá kniha sa väčšinou pozná po prvých pár riadkoch a Karpaty! sú toho veľmi pekným príkladom. Úvod knihy nás okamžite privedie na prah nefalšovaného úžasu nad krajinou, ktorú Púček srdečne obdivuje. „Nech vás výkričník v názve nemýli,“ píše autor knihy, „nejde o skríknutie, nejde o zvolanie. Je to skôr akýsi láskyplný povzdych.“ A láskyplných povzdychov je naozaj celá kniha. Celé dielo priam prekypuje zanietením. Historickým, geologickým, poetickým aj ľudským. Do rúk sa nám dostávajú osobné zápisky človeka, spätého s daným miestom, pričom sa nedá tvrdiť (aspoň nie úplne), že by sme v týchto zápiskoch spoznávali Púčeka, ako ústredného sprievodcu krajinou.

Autorov hlas ostáva po väčšinu času niekde na pomedzí poetického rozjímania a faktografických poznatkov. Na to je Púček zručný spisovateľ, alebo skôr zručný básnik, aby si pretrhol poetickú, štylizovanú niť svojich vystavaných celkov. A tých pár momentov, kedy celkom zbytočne poukazuje na bombardovanie Drážďan, na Irak alebo Afganistan, alebo dáva do jednej vety Tisa s Masarykom a Havlom, končiac španielskou chrípkou, AIDSOM a covidom, a to viac než s nejasnými konotáciami, sú jediné momenty akejsi nútenej potreby, dávať do veľmi zjednodušenej pozornosti celkom zbytočné a nesúvisiace problematiky.

Dobrou správnou ostáva, že čitateľ nemusí byť s Malými Karpatami priamo zoznámený, aby si knihu dokázal dosýta užiť. Karpaty! obsahujú niečo univerzálne platné pre každého človeka, úzko spätého so svojim, srdcu blízkym krajom. Kniha je písaná nesmierne zručne a pútavo. To znamená, že aj keby sme náhodou absolútne netušili o kom Ján Púček píše, jeho text väčšinu z nás jednoznačne prinúti, zistiť si o daných osobnostiach Malých Karpát oveľa viac.

Či už sa rozprávame o skupine ľudí, akými boli huncokári a ich život v hlbokých lesoch, alebo sa rozprávame o Štefanovi Baničovi, vynálezcovi padáku, grófke Márii Henriete Chotekovej, známej pestovateľke ruží, alebo o ctihodnom budhistickom mníchovi, Nyanasattovi. Okrem faktov spoznávame týchto ľudí aj skrz poetické oko samotného básnika. Robíme to cez jeho dojmy a uvažovania ohľadom minulých okolností z ich života, síce s rozpoznateľným závanom fikcie, no o to viac so silnou dávkou emócií a citov.

Kniha Karpaty! obsahuje kapitoly, hodné opätovnej návštevy. Je to ako vychádzka po obľúbenej trase. Človek má chuť sa vrátiť naspäť a nájsť v knihe to jedinečné miesto, atmosféru a pocit. Samozrejme, vydať sa do Malých Karpát bude pre väčšinu čitateľov, po dočítaní knihy, azda ten najsilnejší pocit. Miesta aj spomínaní ľudia, naberajú vďaka knihe na kontúrach. Otvárajú sa pred nami v celkom novom svetle a aj vďaka poznatkom o ľudských osudoch navždy spätých s týmito oblasťami, získavame aj my, akýsi hlbší pojem o krajine, ktorá by inak len beztvaro ubiehala za oknami nášho auta.

Čitateľ knihy by nemal vsádzať iba na obyčajného turistického sprievodcu. Nemal by čakať obyčajný prepis informačných značiek a cedúľ. Karpaty! sú zasnenou ódou na pomedzí skutočnosti a fantázie. Je to hĺbavý výlet do útrob živej krajiny, plnej príbehov, stratených osudov, krásy, ale aj nevýslovnej bolesti.