­čôĽ RECENZIA: Nesnesiteln├í lehkost byt├ş

Nesnesiteln├í lehkost byt├ş je najzn├ímej┼í├ş rom├ín Milana Kunderu. Rom├ín, ktor├Ż ho medzin├írodne presl├ívil a┬ávyniesol ho do popredia, ako jedn├ęho z┬ánajv├Żznamnej┼í├şch spisovate─żov druhej polovice 20. storo─Źia.

Kunderovo dielo sa po autorovej ned├ívnej smrti (zomrel 11. j├║la 2023 vo veku 94 rokov) op├Ą┼ą dost├íva do bli┼ż┼íieho povedomia ┼íir┼íej verejnosti.┬áNesnesiteln├í lehkost byt├ş sa potom na z├íklade onej smutnej spr├ívy ove─ża intenz├şvnej┼íie pon├║ka, ako prv├í mo┼żnos┼ą spozna┼ą sl├ívneho autora; alebo po dlh├Żch rokoch odkladania knihy, (─Źo je pr├şpad aj samotn├ęho autora tejto recenzie), kone─Źne pre┼ąa┼ą ni┼ą kni┼żnej prokrastin├ície, a┬ápresved─Źi┼ą sa, pre─Źo m├í Kundera tak v├Żrazn├ę miesto na poli svetovej literat├║ry.

Kniha rozpr├íva pr├şbeh l├ísky, osudu a┬á┼żivotn├ęho ├║delu ─Źloveka. Hlavn├Żm hrdinom a hrdinkou pr├şbehu s├║ Tom├í┼í a┬áTereza. Tom├í┼í je chirurg a┬áve─Źn├Ż sukni─Źk├ír. Zlom prich├ídza a┼ż v┬ámomente, ke─Ć spozn├íva Terezu, ktor├║ nedok├í┼że vedome zaradi┼ą do ─żahk├ęho terit├│ria pr├ízdneho sexu a┬ánamiesto toho si ju vezme za ┼żenu. L├íska a┬ásex s├║ pre Tom├í┼ía dva rozdielne svety, ktor├Żch sa chirurg nedok├í┼że zbavi┼ą. Av┼íak napriek bezstarostn├ęmu ┼żivotu star├ęho ml├ídenca sa Tom├í┼í nedok├í┼że, a┬ávo fin├íle ani nechce, zbavi┼ą ÔÇ×z├í┼ąa┼żeÔÇť v┬ápodobe Terezy. Toto je len jeden z ve─Źn├Żch┬áprotikladov rom├ínu. Tomu samozrejme podlieha u┼ż samotn├Ż n├ízov knihy. V┬áepicentre diania tak ost├íva filozofick├Ż probl├ęm slobody, ─żahkosti, ale aj bezv├Żznamnosti ─żudsk├ęho ┼żivota. Ot├ízne ost├íva, ─Źi tvrdenie gr├ęckeho filozofa Parmenidesa spom├şnan├ę v knihe, ┼że ÔÇ×─żahkos┼ą je pozit├şvna, ┼ąa┼żkos┼ą negat├şvaÔÇť, naozaj obstoj├ş.

Milan Kundera sa d├í charakterizova┼ą ako filozofick├Ż prozaik. Jeho pr├şbeh na ka┼żdom kroku podlieha filozofick├ęmu prem├Ż┼í─żaniu. Ako filozof sa Kundera vo svojom diele po vzore Sokrata neup├şna ani tak k┬áfilozofick├Żm odpovediam ako sk├┤r k┬áot├ízkam. Cie─żom je v┼żdy spr├ívne sa p├Żta┼ą. Inak povedan├ę, h─żada┼ą spr├ívne ot├ízky, aby sme sa dok├ízali aspo┼ł z┬á─Źasti pribl├ş┼żi┼ą k┬áspr├ívnym odpovediam. A┬áke─Ć u┼ż ni─Ź in├ę, minim├ílne hod├şme tie┼ł pochybnost├ş na absol├║tne vyhl├ísenia in├Żch. Kundera sa opiera o┬áfilozofick├ę debaty d├ívnych myslite─żov a┬ána z├íklade prozaick├ęho diela, ak├Żm je aj jeho Nesnesiteln├í lehkost byt├ş, sa sna┼ż├ş demon┼ítrova┼ą vlastn├ę filozofick├ę z├ívery na z├íklade ┼żivotn├Żch pr├şkladov. Okrem ot├ízky ┼żivotnej ─żahkosti a┬ájej pozit├şvnej, ─Źi negat├şvnej konot├ície pre ─żudsk├Ż ┼żivot, sa autor knihy zameriava aj na Nietzscheho ot├ízku ÔÇ×ve─Źn├ęho n├ívratu.ÔÇť

Nemenej zauj├şmav├ę je aj Kunderovo podobenstvo s┬ámytologick├Żm pr├şbehom o┬áOidipovi. V┬átomto meta-narat├şvnom prvku sa Kundera ot├í─Źa za potla─Źen├şm Pra┼żskej jari, inv├íziou vojsk Var┼íavskej zmluvy na ├║zemie ─îeskoslovenska. V┼íetky tieto ot├ízky a┬ádomnienku v┼íak tvoria len ─Źas┼ą z┬áucelenej a┬ákomplexnej pr├şbehovej mozaiky fikt├şvnych hrdinov. Nesnesiteln├í lehkost byt├ş m├í my┼ílienok ove─ża viac a┬áv┼íetky s├║ nesmierne zauj├şmav├ę a┬ápodnetn├ę. Aj touto z├ísluhou je ─Ź├ştanie knihy ve─żmi dynamick├ę a┬áinformat├şvne. ─îlovek neost├íva iba pri povrchnom pr├şbehu. Ideme dovn├║tra. Do sveta na hranici medzi fikciou a┬árealitou, pri─Źom realita nie je iba politick├í, ale ako u┼ż bolo spomenut├ę, aj autenticky filozofick├í. V┬áneposlednom rade na n├ís ─Źak├í p├║tav├Ż pr├şbeh s┬ápostmodern├Żm delen├şm┬á┼ż├ínru aj dejovej linky.

Nesnesiteln├í lehkost byt├ş je v├Żborn├í kniha. Pre mnoh├Żch ide o vstupn├║ br├ínu do liter├írneho sveta Milana Kunderu. Kniha nielen bav├ş, ale najm├Ą podnecuje k┬ámy┼ílienkam. Vyz├Żva na┼íu zvedavos┼ą, roz┼íiruje na┼íe povedomie, nab├ída k┬áuva┼żovaniu. St├ívame sa posluch├í─Źmi na akademickej predn├í┼íke. Inokedy sa st├ívame svedkami komick├ęho rozpr├ívania hrani─Źiaceho a┼ż so satirou. Sc├ęna v┬áKambod┼żi pripom├şna svojim t├│nom ned├ívny filmov├Ż hit Trojuholn├şk sm├║tku (Triangle of Sadness, 2022). Kniha je my┼ílienkovo ob┼í├şrna a┬ámnohovrstevn├í. Figuruje tu mno┼żstvo ├║vah hodn├Żch k┬ázap├şsaniu. Cynik by mohol poveda┼ą, ┼że Kunderovo dielo by mohlo samo osebe tvori┼ą mnoh├ę m├║dre fr├ízy na soci├ílnych sie┼ąach. Av┼íak na rozdiel od tohto zjednodu┼íen├ęho m├ędia, prahn├║ceho k┬ánebezpe─Źne myln├Żm v├Żkladom, dok├í┼żu Kunderove knihy naopak podnecova┼ą k hlb┼í├şm┬áot├ízkam, ne┼ż vyslovene potvrdzova┼ą na┼íe vlastn├ę predstavy.

Na z├íver by sa ┼żiadalo spomen├║┼ą, ┼że Nesnesiteln├í lehkost byt├ş je okrem v┼íetk├ęho spomenut├ęho najm├Ą ─żudsk├í kniha. Kniha o┬ál├íske a┬á─żudskosti. Pre tento ├║─Źel vyberme cit├ít priamo z┬áknihy, ktor├Żm t├║to recenziu aj ukon─Ź├şme: ÔÇ×Skute─Źn├í dobrota ─Źlov─Ťka se m┼»┼że projevit v┬ánaprost├ę ─Źistot─Ť a┬ásvobod─Ť jen v┼»─Źi tomu, kdo ┼ż├ídnou s├şlu nep┼Öedstavuje. Skute─Źn├í mravn├ş zkou┼íka lidstva, ta nejz├íkladn─Ťj┼í├ş (ulo┼żen├í tak hluboko, ┼że unik├í na┼íemu zraku), z├íle┼ż├ş v┬ájeho vztahu k┬át─Ťm, kte┼Ö├ş jsou mu d├íni napospas: ke zv├ş┼Öat┼»m. A┬ázde do┼ílo k┬áz├íkladn├şmu debaklu ─Źlov─Ťka, tak z├íkladn├şmu, ┼że pr├ív─Ť z┬án─Ťho vypl├Żvaj├ş v┼íechny ostatn├ş.ÔÇť