📕 RECENZIA: Digitálne V táboroch

Populárny britský spisovateľ, George Orwell, ktorého najznámejšie literárne dielo 1984 sa v poslednej dobe viac a viac skloňuje v médiách, zaslúžene aj nezaslúžene, (nedávno v spojitosti so zákazom knihy v Bielorusku), dostáva po knihe V táboroch, úplne iný rozmer.

Človek si začne oveľa viac uvedomovať, aký bol Orwell vizionár. Pri čítaní knihy Darrena Bylera, prichádza Orwellovo známe dielo na um zas a znova. Orwellova fikcia je často k nerozpoznaniu od Bylerovej faktografie. V táboroch je dôležitá kniha. A to nielen ako súčasť svedectva šokujúceho prenasledovania Ujgurov a iných etník čínskym režimom, ale navyše aj ako globálny problém, navzájom previazaného kategorizovania a sledovania verejnosti korporačnými gigantmi.

Na počiatku bol 11. september 2001. Hrozba moslimského terorizmu zmenila svet. Za cenu bezpečnosti sme museli obetovať časť z nášho súkromia. To, čo sa v západnom svete stretlo po šokujúcom odhalení Edwarda Snowdena s vlažným nepochopením, v Číne prerástlo do monštruóznych, orwellovských rozmerov.

V severozápadnej Číne žije asi 15 miliónov moslimov. V najseverozápadnejšom cípe Číny, v regióne Sin-ťiang, prebývajú pôvodné skupiny národov. Najväčšie zastúpenie z nich majú Ujgurovia. Nájdeme tu aj početné zastúpenie Kazachov, Kirgizov alebo Uzbekov. Diskriminácia týchto etnických skupín bola v Číne zaužívanou praxou. To malo za následok viaceré násilné protivládne protesty, čo naopak vystupňovalo policajnú brutalitu a štátnu kontrolu. Po globálnom rozšírení naratívu moslimského terorizmu, za ktorý sa v skutočnosti naozaj zapísalo pár jedincov, získali podobné protesty nálepku radikálneho extrémizmu. Ako prevencia proti podobným útokom, vznikol v Číne termín, ako vystrihnutý zo sci-fi literatúry – Predzločin.

Pripomína to Spielbergovo sci-fi Minority Report (2002). Čína sa nechala inšpirovať Západom, niekedy oveľa intenzívnejšie, než by bolo po chuti, a začala vo veľkom digitalizovať kontrolu nad svojim moslimským obyvateľstvom. Každý podozrivý, a že „podozrivý je naozaj každý“, prejde mašinériou zberu osobných a biometrických dát. Tie sú potom výhodne používané pri rozpoznávaní tváre, rohovky alebo hlasu. Kontrolu zabezpečuje neustály drobnohľad všadeprítomných kamier. Do popredia sa zrazu začali dostávať termíny, ako „učitelia života“, „verejné zdravie“, „správy o zmýšľaní“. Tieto zdanlivo nevinné názvy, ako vystrihnuté zo spomínaného románu 1984, za sebou skrývajú desivé praktiky. Kam toto všetko smeruje? Všetko spomínané je len cesta ako nájsť konkrétneho človeka v priebehu pár sekúnd. Konečnou stanicou je koncentračný tábor, prevýchova alebo dokonca úplne zmiznutie.

V táboroch je súhrn detailných výpovedí prepustených obetí systému. Na základe osobných skúseností sa dozvedáme o mrazivých praktikách, ktoré čínsky režim implementuje na nevinných ľuďoch. Dôvody sú často absurdné. Od prítomnosti zakázaných aplikácií v mobile, cez návštevu mešít, až po sledovanie tureckých telenoviel, kde vystupujú ženy v burkách. Ďalším vhodným prirovnaním je prenasledovanie Židov nacistami. Aj v súčasnosti sa v Číne implementuje inštitucionalizovaná islamofóbia a dehumanizácia moslimov. Z toho pramení toxická nenávisť, udavačstvo, strata dôstojnosti a ospravedlňovanie zločinov. Toto všetko pod maskou ľudovej vojny proti terorizmu.

Darren Byler nám v knihe vylíči veľmi prehľadný obraz celej problematiky. Historický kontext je v základe stručný, no veľmi objasňujúci. Nasledujúce kapitoly sú potom skôr konkrétnymi výpoveďami obetí a ich komplikovaných životov. Niekedy to opismi mučení pripomína Denník z Guantánama. Inokedy sa cez spoločné rysy trýzniteľov a obetí ponúkajú aj v knihe spomínané úvahy z Osvienčimu Prima Leviho. Mrazivými sú aj záverečné súvislosti medzi americkými firmami, ako je Google alebo Amazon, a ich technologická previazanosť s čínskym gigantom, Alibaba Group.

Je toho ešte oveľa a oveľa viac. Previazané súvislosti zachádzajú až do smrtiacich pavučín, ktoré si vyberajú svoje obete z radov nevinných. Byler veľmi pekne načrtáva komplexný obraz toho, ako sa zdanlivo užitočné vynálezy, stávajú digitálnymi zbraňami. V táboroch je kniha, ktorá prispieva k odhaleniu mašinérie, ktorú môžeme ľahko prirovnať k nacistickým koncentračným táborom alebo ruským gulagom.

„To, čo sa deje v severozápadnej Číne, súvisí s tábormi na južnej hranici USA, digitálnou kontrolou v Kašmíre a kontrolnými stanovišťami na západnom brehu Jordánu, ale rozsah a krutosť tu ďaleko presahuje ostatné miesta, kde sú marginalizované populácie pod mimoriadnym útlakom.“ Píše Byler.