📕 RECENZIA: Skutočný Boxer

Syn Hertzka Hafta, Alan Haft, opisuje svojho otca, ako „hrozného a násilníckeho človeka.

Pri predstave, že ide o toho istého človeka, ktorý prežil holokaust aj vďaka boxerským zápasov (väčšinou na život a na smrť), usporadovaných priamo v Osvienčime a navyše pracoval aj ako člen Soderkommanda, nemožno sa veľmi diviť. Pre lepšiu predstavu, členovia Soderkommanda sa pod nátlakom zachrániť si vlastný život, priamo spolupodieľali na spaľovaní Židov. Pre ešte lepšiu predstavu odporúčame film Saulov syn (2015). Z týchto dôvodov je trochu znepokojivé, že na Haftovom komiksovom príbehu, ostáva niečo vedome zamlčované.

Boxer je komiksové prerozprávanie Haftovho príbehu, ktorý napísal jeho syn v knihe Raz všetko rozpoviem. Príbeh prežitia židovského boxera Hertzka Hafta. Komiks Reinharda Kleista sleduje okolnosti od počiatku druhej svetovej vojny až po Hertzkov život v Amerike. Začíname v roku 1939. Po dobití Poľska nemeckým wermachtom sa vojna dovalí aj do Haftovho rodného mestečka Bełchatów. Hertzko má len 14 rokov, keď mu otec zomiera na týfus a najstarší brat Aria musí prevziať zodpovednosť za svoju rodinu. Ako Žid sa Hertzko stretá s toxickým antisemitizmom na každom kroku. Nevyhne sa mu ani v školskej lavici, kde ho podľa všetkých indícií, katolícky učiteľ nazve „židáckym vrahom“. Samozrejme to by nemohol byť Hertzko budúci boxer, aby učiteľovi jednu nestrelil. Je otázne či to stálo za tie kopance od Ariu, ktoré neskôr Hertzko, schúlený na zemi, za svoj čin obdržal.

Po nezdarenom pašeráckom záťahu sa Hertzko ocitá zranený. Svetlejšou stránkou je jeho nasledovné stretnutie s pôvabnou Leou Pablanskou. Okamžite sa zamiluje, no ich láska nemá dlhého trvania. Hertzko naďalej rieši problémy päsťami, či už aby obránil seba, alebo svojich blízkych. Jedného dňa sa to premietne do záchrany Arie pred deportáciou. Sám Hertzko ale končí v lágri. Neskôr ho nacistická mašinérie zaveje až do pekla Osvienčimu. Je to práve tam, kde sa ho ujme „všetkými masťami mazaný“ esesák Schneider. „Keď chceš s vlkmi žiť, musíš s nimi vyť.“ Tvrdí Schneider a Hertzko sa tak okamžite dostáva do svojho prvého boxerského ringu.

V prvej polovici nás Boxer v rýchlom slede udalostí prevedie hrôzami holokaustu. Druhá polovica sa potom zameriava na Hertzkovu boxerskú kariéru v Amerike. Vyvrcholením je jeho zápas s Rockym Marcianom. Veľmi zaujímavé sú aj dodatky na konci knihy, ktoré nás prevedú témou boxu a holokaustu v širšom spektre. Zoznámime sa nielen s mnohými ďalšími väzňami, ktorí museli doslova bojovať o svoje prežitie, navyše sa zoznamujeme aj s inými dielami, ktoré tieto neľahké osudy zaznamenali.

Jedným z hlavných problémov komiksu Boxer je najmä v prvej polovici pozorovateľná plytkosť rozprávania. Udalosti prebiehajú bez zaslúženej hĺbky. Hertzko pre nás ostáva viac-menej iba jedným z väzňov bez toho, aby sme sa mu dostali patrične pod kožu. Jeho príbeh je navyše výrazne fragmentovaný. Ide o sériu hlavných zvratov bez prítomnosti tej vítanej každodennosti, ktorá by nás k sebe autenticky priťahovala. Inak povedané, stačí siahnuť po Spiegelmanovom Mausovi a rozdiel bude okamžite znateľný.

Druhá časť v Amerike pôsobí kompaktnejšie. Hertzko tu má taktiež oveľa emotívnejší cieľ, než je vlastné „prežitie cez mŕtvoly“, ktoré sme ako čitatelia museli neraz spytovať. Cieľom jeho boxerskej kariéry v Amerike nie je ani tak túžba po vlastnom blahobyte, ako skôr využiť slávu na nájdete jeho dávnej lásky. Podobne ako on, aj Leah utiekla do Ameriky. Jediná cesta ako sa ju Hertzko snaží nájsť, je dostať sa na titulky novín a dúfať, že Leah ho spozná a ozve sa mu. Ide o veľmi dojemný konflikt s ešte dojemnejším vyvrcholením.

Boxer má svoje zreteľné problémy, no ako celok nám dielo ponúka nielen nový pohľad do hrôzostrašných zápasov v koncentračných táboroch, navyše kniha rozvíja akýsi katalóg tematiky boxu a holokaustu. Názov originálnej knihy Alana Hafta, Raz všetko rozpoviem je ironicky trefný. Pretože podľa všetkého sa zdá, že Boxer nám nehovorí úplne všetko. A je to škoda.

Ak by sme uvažovali nad tematikou toho, ako človek musí bojovať v boxerskom ringu v Osvienčime, na život a na smrť, a pritom musí robiť neľahké rozhodnutia, ktoré ho budú po zvyšok života gniaviť, Boxer to nedokáže úplne trefne znázorniť. My vidíme, že Hertzkovi sa počas zápasov v Amerike vracajú vidiny jeho dávnych protivníkov. Krehkých vystrašených mužov s päsťami zdvihnutými k súboju. Ale k vyvrcholeniu tohto motívu vyslovene nikdy nedôjde. Pretože skutočný motív nám ostáva skrytý. Ak by Hertzko v Amerike kvôli svojim vidinám nedokázal bojovať, išlo by o úplne niečo iné. Zrazu by azda prišlo k tomu vytúženému zaváhaniu. Sebareflexii? Trápeniu? Či dokonca výčitkám? Hertzko skrátka nie je typický hrdina príbehu. A jeho slová synovi, „raz ti všetko rozpoviem“, ostávajú hriešne dvojzmyselné.