📕 RECENZIA: Sestra lovca bosoriek

Sestra lovca bosoriek je román inšpirovaný skutočnými udalosťami, ktoré sa odohrali počas anglickej občianskej vojny v prvej polovici 17. storočia.

Knihu by sme však nemali brať inak, než ako fiktívne dielo, opierajúce sa o kontroverznú postavu lovca čarodejníc menom Matthew Hopkins.

Okrem toho, že čarodejnícke procesy sú z historického hľadiska čiernou škvrnou na vývoji civilizovanej spoločnosti, ide taktiež o istý druh subžánru s početným zastúpením literárnych aj filmových diel. Hony na čarodejnice neprestávajú šokovať. Ich historický dopad a prenesený význam ostáva ešte aj dnes veľmi aktuálnou témou. Tomu nasvedčujú aj diela ako napríklad divadelná hra Arthura Millera, Salemské bosorky (The Crucible, 1953) alebo kultový český film Kladivo na čarodejnice (1970) Otakara Vávru. Samotné označenie je dodnes používané ako synonymum pre vykonštruované procesy, podlé klamstvá alebo konšpirácie.

Anglické hony na čarodejnice, ktoré sa odohrali počas anglickej občianskej vojny sú v povedomí širšej verejnosti viac-menej zatienené oveľa známejšími procesmi v americkom Saleme alebo vystrájaním španielskej inkvizície. Pritom ide o pomerne brutálnu kampaň jediného muža, ktorý stál za utrpením nepreberného množstva ľudských osudov. Sestra lovca bosoriek však pristupuje k svojej historickej látke pomerne opatrne. Nečakajme preto v postave Matthewa Hopkinsa prvoplánové krvilačné monštrum, ako ho napríklad vykresľuje britský film s názvom Lovci čarodejníc (The Witchfinder General, 1968) s Vincentom Pricom čoby Hopkinsom v hlavnej úlohe.

Naopak, hlavnou hrdinkou a rozprávačkou knihy Sestra lovca bosoriek je, ako názov napovedá, sestra Matthewa Hopkinsa, Alice Hopkinsová. Píše sa rok 1645 a Alice Hopkinsovej nešťastnou náhodou zomiera manžel. Alice sa preto vracia do svojho rodného mestečka Manningtree, aby tu vyhľadala svojho brata Matthewa. Netrvá dlho a Alice sa do uší začnú dostávať znepokojivé správy o obvineniach niektorých miestnych žien z čarodejníctva. Alice sa stretá so svojou svokrou, matkou svojho nebohého manžela Bridget, ktorá sama vetrí nekalé úmysly Alicinho brata. Ešte zaujímavejšie sú nezodpovedané otázky, prečo Alicina matka odkázala po svojej náhlej smrti väčšinu cenného dedičstva práve Bridget? A aké tajomstvá skrýva otcov denník?

Autorka knihy Beth Underdown začína svižne a pútavo. Príbeh si zachováva podnecujúcu dávku tajomna, a aj napriek tomu, že z literárneho hľadiska ide skôr o ľahší typ románu, knihe nemožno odoprieť zábavnosť a pôsobivú atmosféru. Výborná je najmä hra s dvojzmyslami. Alice je na rozdiel od zvyšného osadenstva oveľa viac postavou ukotvenou v súčasnosti. To znamená, že jej názory a pohľady na rozšírenú poverčivosť, náboženský fanatizmus alebo údajné nadprirodzené okolnosti s uctievaním diabla, sú skôr triezve, umiernené a racionálne. Avšak aj vďaka autorkinej skvelej hre s očakávaním sa dokonca aj Alice stáva obeťou vlastných preludov. Detektívne prvky nás ako čitateľov úprimne zasiahnu na tom správnom mieste. Tou horšou správou je už skutočnosť, že ich vyvrcholenie, nie je úplne uspokojivé.

Pozitívom knihy je taktiež snaha vykresliť rozpoltenú spoločnosť zmietanú v krvavom konflikte medzi kráľovými katolíkmi a protestantmi pod vedením Olivera Cromwella. Nanešťastie, autorka ako keby očakávala čitateľove základné povedomie ohľadom prenasledovania katolíkov a všeobecný úvod do problematiky občianskej vojny v jej knihe tak trochu chýba. Tým pádom sa dostávame do situácií, ktoré sú vyvrcholením komplikovaného konfliktu so svojimi špecifickými pravidlami, a ako také môžu pre niekoho pôsobiť mätúco. Minimálne niektorým čitateľom nebudú musieť naplno objasniť niektoré pasáže spájané napríklad s utajovanými bohoslužbami alebo plienením katolíckych kostolov. Bez rozdielu sú však podobné scény zväčša okrajovými dodatkami temnej atmosféry a neohrozujú celkový zážitok z príbehu.

Sestra lovca bosoriek je pomerne zábavná kniha s typicky temnou atmosférou daného obdobia. Vzhľadom na to, že autorka otvorene priznáva fiktívnu povahu knihy, mohla si pokojne dovoliť viac experimentovať. Autorka mohla byť vo svojich rozhodnutiach oveľa viac odvážnejšia, oveľa viac šokujúcejšia. Kniha tak vo finále vyšumí skôr do stratena, než že by nás účinne zasiahla čím sa čarodejnícke procesy vyznačovali najmä, a to kolektívnou nespravodlivosťou, klamstvom a krivdou. Ako čitatelia by sme si tak pokojne vedeli predstaviť oveľa údernejšie zvraty v rozprávaní. To však nič nemení na skutočnosti, že Sestra lovca bosoriek ostáva zábavným čítaním a navyše je vďaka pôsobivej obálke aj vhodným dekoračným doplnkom pre nadchádzajúce halloweenske obdobie.